JAK WYJŚĆ Z DOŁKA | Instytut Neurolingwistyki Rozwoju Osobistego i Hipnozy
hiking
JAK SZYBKO NAWIĄZAĆ Z KIMŚ KONTAKT ?
13 April 2018
TEST!
SPRAWDŹ JAK DOBRZE POTRAFISZ NAWIĄZYWAĆ KONTAKT Z INNYMI
16 April 2018

JAK WYJŚĆ Z DOŁKA

DLACZEGO WARTO DAĆ KRZESŁU WOLNE_

Jeśli pomimo super pogody na zewnątrz nie jesteś w stanie zmusić się do wyjścia z domu ponieważ dopadł cię DOŁEK – to czytaj dalej…

Kiedy masz doła zapewne masz ochotę zamknąć się w ciemnym pokoju, tak by wszyscy dali ci spokój. Twoje myśli nieustannie dążą wokół przyczyny dla której wpadłeś w dołek, i oddajesz się ponurym rozważaniom w rodzaju „dlaczego mnie to spotkało?”, albo- jeszcze gorzej- „dlaczego mnie to zawsze spotyka?”, lub tworzysz katastroficzne scenariusze tego, co może się stać. Nie masz ochoty nic robić, z nikim się spotykać, itd., itp. A gdyby zbadano aktywność twojego mózgu, okazałoby się, że masz wzmożoną aktywność kory przedczołowej (PFC – pre frontal cortex) prawej półkuli, podczas gdy lewa PFC działa słabiej niż zazwyczaj.

Tak! w przypadku zdołowania twój mózg działa przeciwko tobie  Aby wydostać się z dołka, musisz ponownie uruchomić lewą PFC.

Jak to zrobić?

Istnieje wiele sposobów, ale najprostszym jest WSTAĆ Z KRZESŁA I ZACZĄĆ SIĘ RUSZAĆ. Odpowiedzialna za dołek prawa PFC chce cię skłonić do zmniejszenia aktywności, by oszczędzać energię. Jeśli jednak celowo się przełamiesz i zaczniesz wykonywać nawet proste ćwiczenia fizyczne, zmieni się twój sposób oddychania, twoje napięcie mięśni, szybkość bicia serca, nasycenie krwi tlenem, podnosi się poziom norepinefryny itd. Jednym słowem, zmienia się twój STAN PSYCHOFIZYCZNY.

Jakie ćwiczenia najlepiej wykonywać? Jakiekolwiek, choć uważam że najlepsze do zmiany nastroju z obniżonego na podwyższony są tzw. „pajacyki”.

Gdy czujemy się zagrożeni, zestresowani lub niepewni, nasz organizm wchodzi w tryb oszczędzania energii, tak, by mogła zostać wykorzystana do walki lub ucieczki. Ograniczone są wszelkie zachowania antygrawitacyjne, takie jak unoszenie rąk i podskakiwanie. I przeciwnie, gdy się z czegoś cieszymy, czując się swobodnie i bezpiecznie, unosimy ręce do góry i podskakujemy z radości (patrz zachowanie kibiców po zwycięskim golu). Tak więc wykonując „pajacyki” będące zachowaniem wysoce antygrawitacyjnym, wysyłasz do swojego mózgu sygnał „jest dobrze, mogę sobie pozwolić na wydatek energii” i twój nastrój się poprawia 

Jeśli z jakichś względów nie możesz wykonywać „pajacyków”, rób jakiekolwiek inne ćwiczenie 

I to jest właśnie doskonały powód na to, aby zrobić urlop dla swojego krzesła, wyjść z domu i zacząć się ruszać !

//]]>