MĄDROŚCI STAREGO SZAMANA cz.2 | Instytut Neurolingwistyki
Mądrość starego szamana…
27 August 2015
Jak szybko poprawić pamięć i koncentrację?
8 September 2015

MĄDROŚCI STAREGO SZAMANA cz.2

Niekwestionowanym mistrzem hipnotycznych opowieści był słynny Milton H. Erickson.

Niczym prawdziwy szaman XX wieku rzadko odpowiadał wprost na zadawane mu pytania. Gdy któryś z jego uczniów miał problem z trudnym klientem i pytał Miltona o radę jak postąpić, w odpowiedzi zazwyczaj słyszał: „To mi przypomina pewnego pacjenta, który przyszedł do mnie z problemem…” i dalej Milton snuł swoje opowieści, aż uczeń nagle wpadał na pomysł co zrobić.

To samo zresztą dotyczyło członków rodziny Miltona.

Betty Alice Erickson miała kiedyś problem ze swoim dzieckiem, które miało kolki a przy ząbkowaniu bardzo płakało. Betty Alice wcierała mu w dziąsła alkohol by złagodzić ból ząbkowania, ale obawiała się, czy to nie zaszkodzi dziecku.

Postanowiła spytać się o radę swego słynnego ojca. (Zastanawiam się czasem, jakby to było mieć za ojca Miltona Ericksona i móc go pytać o różne rzeczy. I jak wyglądał bunt młodzieńczy dzieci wielkiego hipnotyzera?)

Erickson swoim zwyczajem nie odpowiedział jej wprost. Zamiast tego zaczął opowiadać historie o czasach, gdy był jeszcze młodym lekarzem na stażu. Nie było wtedy jeszcze antybiotyków i zwykłe zapalenie płuc u dzieci często okazywało się śmiertelną chorobą. Najlepszym lekarstwem było dawanie im znacznych dawek alkoholu, po którym dzieci zasypiały głębokim snem. Zainteresowana Betty Alice wyobraziła sobie jak to jest, gdy daje się dziecku taką ilość alkoholu, po czym zaczęli rozmawiać na inne tematy.

W tym momencie wtrąciła się matka Betty Alice. „Milton, nie odpowiedziałeś na jej pytanie”, powiedziała.

Erickson popatrzył na córkę i stwierdził: „owszem, odpowiedziałem”.

W formie interesującej opowieści dostarczył córce informacji, ale to ona sama musiała wyciągnąć wnioski.

Taki rodzaj wywierania wpływu często jest znacznie bardziej skuteczny od komunikacji bezpośredniej. Opowiadana historia nie tylko nie budzi oporu („przecież on mi tylko opowiada jakąś historię”), ale również budzi w umyśle słuchacza sieć rozmaitych skojarzeń.

Jak możesz w pełni wykorzystać moc hipnotycznych opowieści jako narzędzia wywierania wpływu, perswazji i trans-formacji?

Jak samemu tworzyć hipnotyczne historie, które sprawią, że ludzie łatwiej przyjmą twoje sugestie?

Jak używać hipnotycznych opowieści by klienci chętniej kupowali, znajomi cenili Twoje rady, a dzieci łatwiej zasypiały?

Dowiesz się tego i wielu innych rzeczy na nowym warsztacie Zaawansowana Hipnoza Konwersacyjna cz.2- Hipnotyczne opowieści.

//]]>