OCZAROWAĆ ELOKWENCJĄ CZY INTRYGOWAĆ MILCZENIEM ? | Instytut Neurolingwistyki

OCZAROWAĆ ELOKWENCJĄ CZY INTRYGOWAĆ MILCZENIEM ?

SPRAWNA KOMUNIKACJA
10 April 2018
SZUKASZ WIOSNY?
12 April 2018

OCZAROWAĆ ELOKWENCJĄ CZY INTRYGOWAĆ MILCZENIEM ?

Oczarować elokwencją czy intrygować milczeniem?

To pytanie, które często sobie zadajemy, gdy chcemy poznać kogoś interesującego. Odpowiedź brzmi: to zależy. Od czego? Każdy z nas ma jakąś najbardziej komfortową ilość informacji, która czyni wypowiedź drugiej osoby ciekawą.

Pewnie znasz osoby, które na pytanie „Co dziś robiłeś?” w odpowiedzi biorą głęboki wdech i zaczynają snuć opowieść:
„A więc budzik zadzwonił o 6.45, jeszcze nie chciało mi się wstawać więc włączyłem drzemkę, ale tylko 10 minut , bo dziś miałem rano ważne spotkanie z panem Kowalskim – tym, który zajmuje się działem bankowości w naszej filii w Krakowie. Gdy wstałem po szybkim prysznicu zrobiłem sobie jajecznice na bekonie – takim bardzo wypieczonym – i kawę z mlekiem i dwiema łyżeczkami cukru, ale brązowego, bo to ponoć bardziej zdrowe. Wiedziałem, że mam spotkanie z panem Kowalskim więc ubrałem się bardziej oficjalnie niż zwykle – do grafitowego garnituru założyłem białą koszulę z mankietami zapinanymi na spinki i krawat w eleganckie prążki…”

i tak opowiada i odpowiada zasypując Cię szczegółami, nazwiskami, nazwami ulic – i każdy szczegół jest ważny, a gdy próbujesz mu przerwać to patrzy na Ciebie z wyrzutem i ciągnie swoja opowieść. Ale też są ludzie, którzy na to pytanie odpowiadają: „OK” i uśmiechają się z zadowoleniem, jakby właśnie przekazali Ci wszystkie ważne informacje.

Można te dwa typy wypowiedzi potratować jako skrajne punkty kontinuum, i każdy z nas ze swoją ulubioną ilością informacji mieści się gdzieś pomiędzy nimi. W NLP ten sposób przekazywania i przyjmowania informacji nazywamy METAPROGRAMEMszczegółowy – ogólny. I nie jest to związane z tym, że ktoś jest gadatliwy lub małomówny – bo to tylko etykietki – a raczej lepiej na to popatrzeć jako na ilość szczegółów, której dana osoba potrzebuje , aby przekazać albo otrzymać informację. To trochę tak, jakby jedni układali swój przekaz z kilku tysięcy drobnych puzzli, a innym wystarczyło kilka – tworzą razem ten sam obraz, ale mają inną ilość elementów.

I jeżeli chcesz kogoś zainteresować swoja wypowiedzią to po prostu dopasuj ilość szczegółów 🙂 to takie proste! I nie jest ważne czy jest to rozmowa biznesowa, randka, spotkanie z przyjaciółmi czy wizyta w urzędzie. Kiedy dasz drugiej osobie odpowiednią dla niej informację to raczej jej nie zanudzisz, ani nie będziesz skazany na dodatkowe wypytywanie.

Oczywiście – może się zdarzyć, że dana osoba nie poczuje się przy Tobie od razu dobrze i będzie wolała raczej milczeć – dlatego na początku każdej znajomości warto pamiętać o RAPPORCIE. Co to takiego? To bardzo prosta i skuteczna technika nawiązywania kontaktu, którą poznasz na szkoleniu NLP BUSINESS EXPERT już w maju w Warszawie.

//]]>