„Czy według ciebie te zdjęcia przedstawiają osoby która w życiu odniosły sukces, czy porażkę? Prowadzimy badanie psychologiczne określające czy można po twarzy określić, czy ktoś odniósł życiowy sukces czy porażkę”.
Co odpowiesz? Czy będziesz w stanie po zewnętrznym wyglądzie określić jak człowiekowi wiedzie się w życiu?
W rzeczywistości, tak jak w wielu badaniach psychologicznych, badanie dotyczyło czegoś zupełnie innego. Faktycznymi obiektami eksperymentu były nie osoby pytane, tylko pytający ankieterzy. Znany psycholog Robert Rosenthal starannie wybrał zdjęcia najbardziej neutralnych osób które udało mu się znaleźć. Połowie z ankieterów powiedział, że są to zdjęcia osób które w życiu odniosły sukces, a drugiej połowie, że porażkę.
Obie grupy pytających miały za zadanie ściśle trzymać się skryptu, mówiąc dokładnie to samo. A mimo to ankieterzy którzy uważali, że pokazują zdjęcia ludzi odnoszących sukcesy w jakiś sposób przekazywali swoje oczekiwania osobom pytanym. Nie tylko przeciętna odpowiedzi była znacznie wyższa, ale KAŻDY ankieter który sądził, że pokazuje zdjęcia ludzi odnoszących sukcesy sprawiał, że jego rozmówcy określali zdjęcia jako osób odnoszących sukcesy w porównaniu z drugą grupą ankieterów!
W jakiś sposób pytający ankieterzy niewerbalnie przekazali swoje oczekiwania osobom pytanym. Ale jak to zrobili?
Gdy kilka lat później powtórzono te badania okazało się, że efekt spełniania oczekiwań maleje o połowę, gdy ankietowany odtwarzał prośbę z magnetofonu, zamiast mówić swoim głosem. Zatem wiadomo, że Twój głos odgrywa znaczącą rolę w tym jak ludzie reagują na to, co mówisz, spełniając twoje oczekiwania. Reszta jest w jakiś sposób przekazywana przez mowę ciała.
Efekt spełniania komunikowanych niewerbalnie oczekiwań, nazwany Efektem Pigmaliona, został potwierdzony również w innym znanym badaniu przeprowadzonym przez Rosenthala. Grupę uczniów ze szkoły podstawowej poddano testowi na inteligencję. Nauczycielom nie ujawniono wyników testu, ale powiedziano im, że część uczniów jest wybitnie uzdolniona- i powiedziano im którzy to uczniowi. Gdy pod koniec roku szkolnego ponownie zbadano IQ uczniów, okazało się ze ci których uważano za wybitnie uzdolnionych osiągnęli lepsze wyniki w teście na inteligencję!
Jakie praktyczne wnioski wynikają z badań nad efektem Pigmaliona? Czy tego chcemy, czy nie, nieświadomie komunikujemy ludziom nasze oczekiwania, a oni często reagują ich spełnianiem. I dzieje się to na poziomie nieświadomym.
Skoro ludzie nieświadomie reagują na to jakie masz do nich nastawienie i czego od nich oczekujesz, oczekuj od nich tego, co w nich najlepsze! Bądź do nich przyjaźnie nastawiony, a odpowiedzą ci życzliwością, polub ich, a będą lubić ciebie.
„No dobrze, Lechu”, pewnie teraz powiesz, „ale jak mam lubić kogoś kogo nie znam? Albo kogoś, kogo faktycznie nie lubię? Jak mam być dobrze nastawiony do klienta, który się zachowuje okropnie, albo do znajomego który mnie stale denerwuje?”
Właśnie tym zajmiemy się na zajęciach z Podstaw Hipnozy Konwersacyjnej:
A jeśli chcesz zapisać się na całą Akademię Hipnozy Konwersacyjnej i skorzystać z nieprawdopodobnej zniżki- to też masz taką możliwość
Pozdrawiam serdecznie
Lech Dębski