BŁĘDY W KOMUNIKACJI | Instytut Neurolingwistyki Rozwoju Osobistego i Hipnozy
Mindfulness
MINDFULNESS
28 July 2017
„Dwa monologi nie czynią dialogu”
TRUDNA SZTUKA KOMUNIKACJI
31 July 2017

BŁĘDY W KOMUNIKACJI

aa

Każdego dnia rozmawiasz, przekonujesz, przekazujesz informacje czy wymieniasz się poglądami – czyli komunikujesz się z innymi ludźmi.

I bardzo często zdarza się – że pomimo najszczerszych chęci i wielu użytych słów i argumentów – druga osoba Cię nie rozumie. Albo inaczej interpretuje to, co zostało powiedziane.

Dlaczego tak się dzieje?

Często mamy wrażenie, że to dlatego, że nasz przekaz był niezrozumiały, albo, że ktoś po prostu nie słuchał uważnie, jednak najczęściej wynika to z dwóch podstawowych błędów w komunikacji.

Po pierwsze: rozmawiając z kimś zakładamy, że wiemy dokładnie o czym mówi druga osoba – że znamy znaczenie każdego słowa. Czy aby na pewno???

Zastanówmy się nad takim prostym słowem jak „samochód”. Niby wiadomo – środek komunikacji, ma cztery koła, kierownicę, silnik… ale ile jest marek i modeli? I istnieje wielka różnica w podróży maluchem, który już jest pełnoletni i nowoczesnym suwem ze wszelkimi możliwymi udogodnieniami!

A kiedy przejdziemy do bardziej abstrakcyjnych pojęć – takich jak „praca”, „związek”, „rodzina” – to każdy z nas na pewno inaczej zdefiniowałby każde z nich!

Pomyśl tylko: ile jest obecnie sposobów pracy – od etatu, do wolnych strzelców, od korporacji, do samozatrudnienia, a nawet praca na tym samym stanowisku – na przykład sprzedawcy może wyglądać w praktyce zupełnie inaczej w różnych firmach i dla poszczególnych osób!

Drugim najczęstszym błędem w komunikacji – jest założenie, że druga osoba rozumie wszystko, co Ty do niej mówisz! A jeżeli czegoś nie powiesz, to i tak powinna wiedzieć, bo się znacie, rozumiecie, macie wspólne doświadczenia, bo to jest oczywiste…

Jeżeli już wiesz, że słowa mają dla każdego z nas różne znaczenia, to przestaje być tak oczywiste to, o czym Ty mówisz.

Twoje słowa mogą być odbierane przez kogoś zupełnie inaczej, niż chcesz!

I nie jest ważne jak długo się znacie, jak dobrze się rozumiecie, jak wiele macie wspólnych doświadczeń i jak bardzo oczywiste jest to, o czym mówisz…

Aby unikać tych podstawowych błędów (i wielu innych) dobrze jest znać Metamodel – NLP-owską technikę zadawania właściwych pytań, które pomagają poznać rzeczywiste znaczenie słów danej osoby.

Więcej o Metamodelu będzie oczywiście na szkoleniu NLP PRACTITIONER

http://nlp.pl/?product=nlp-practitioner-certification

//]]>