Gdy słyszysz określenie „pseudokibic piłkarski” jaki obraz staje ci przed oczyma? Dla większości ludzi ten zwrot kojarzy z brutalnym osiłkiem wszczynającym burdy po meczu, agresywnym osobnikiem marzącym tylko o tym, by skopać tyłek drużynie przeciwnej.
A jakie skojarzenia nasuwa ci zwrot „profesor uniwersytetu”? Zapewne zupełnie inne: statecznego pana w okularach, rozprawiającego na różne mądre tematy.
Dwaj holenderscy badacze, Dijksterhuis oraz van Knippenberg wykorzystali te stereotypy w ciekawym badaniu. Jedna grupa osób badanych miała przez pięć minut zastanawiać się na temat praw i obowiązków profesora uniwersytetu, druga grupa z kolei rozmawiała o ekscesach pseudokibiców. Potem obie grupy miały odpowiedzieć na 42 trudne pytania zaczerpnięte z gry „Trivial pursuit”.
Okazało się, że o ile badani z grupy „profesorskiej” odpowiedzieli na 55,6% pytań, to ci z grupy „piłkarskiej” udzielili zaledwie 42,6% prawidłowych odpowiedzi.
Innymi słowy rozmowa na temat kojarzący się z intelektem podniosła zdolności intelektualne badanych, podczas gdy rozmowa o sprawach kojarzących się z prymitywizmem umysłowym je obniżyła.
W żadnym przypadku osoby poddane takiemu torowaniu nie zdawały sobie sprawy z tego co się dzieje. Pobudzanie skojarzeń mających wpływ na zachowanie odbywało się całkowicie poza ich świadomością.
Uważaj zatem o czym rozmawiasz, zanim zaczniesz kogoś przekonywać lub do czegoś namawiać.
Zanim zaczniesz rozmowę handlową, porozmawiaj o wakacyjnych planach rozmówcy.
Zanim zaczniesz wprowadzać klienta w trans, porozmawiaj o oglądaniu filmów, jego ulubionym hobby i sytuacjach w których snuje marzenia.
Zanim zaczniesz uwodzić kobietę, porozmawiaj o kupowaniu butów 😉
Zanim zaczniesz namawiać mnie na zniżkę na trening, porozmawiaj ze mną o kotach (nie zadziała- pamiętaj, że rozmówca nie może zdawać sobie sprawy z tego, że zachodzi torowanie 🙂 )
No i oczywiście zawsze dbaj o swój stan, unikając narzekania i rozmawiając na tematy które pozytywnie na ciebie wpływają 🙂