CZY ZDOŁASZ KOGOŚ PRZEKONAĆ? | Instytut Neurolingwistyki
NIE TAKI BLUE MONDAY JAK SIĘ WYDAJE ! VIDEO
20 January 2020
CZY PRZEKONYWAĆ ODWOŁUJĄC SIĘ DO SERCA CZY UMYSŁU?
27 January 2020

CZY ZDOŁASZ KOGOŚ PRZEKONAĆ?

Czy myślisz że zdołasz kogoś przekonać do zmiany zdania przedstawiając mu fakty i dane?

 

Trzej amerykańscy naukowcy Charles Lord, Lee Ross i Mark Lepper postanowili sprawdzić prawdziwość tej tezy. Do badania zaprosili dwie grupy studentów- w pierwszej znaleźli się zwolennicy kary śmierci, w drugiej jej przeciwnicy. Przedstawiono im wyniki dwóch badań naukowych: jedne dowodziło odstraszającej mocy kary śmierci, drugie ją negowało. Studenci nie wiedzieli że wyniki obu badań były czystym wymysłem, badano skłonność studentów do zmiany poglądów pod wpływem przedstawionych „faktów”.

Okazało się, że studenci akceptowali wyniki badań – ale tylko jeśli były zgodne z ich wcześniejszymi poglądami! Jeśli ktoś był zwolennikiem kary śmierci, to z radością przyjmował wyniki badania potwierdzające jego przekonania , jednocześnie argumentując, że eksperyment im przeczący był źle skonstruowany i nieprzekonujący. Oczywiście przeciwnicy kary śmierci mieli zdanie dokładnie odwrotne. W rezultacie zamiast szukać porozumienia, uczestnicy badania opuścili laboratorium jeszcze bardziej utwierdzeni w swoich pierwotnych poglądach!

I jest to naturalna skłonność ludzkiego umysłu do bronienia wcześniejszych poglądów i przekonań i odrzucania informacji im przeczących. Jeśli spróbujesz kogoś przekonać do zmiany stanowiska, podając mu rzeczowe, konkretne argumenty, to możesz wywołać tzw. „efekt bumerangu” w wyniku którego zacznie tworzyć nowe kontrargumenty, jeszcze bardziej umacniające jego pierwotne stanowisko!

A jeśli myślisz, że jesteś osobą zbyt inteligentną, że masz zbyt analityczny umysł, by wbrew faktom bronić swoich poglądów, to muszę cie rozczarować. Wyniki innych badań wykazały, że osoby inteligentne wcale nie mają większej tendencji do zmiany swojego stanowiska, jeśli fakty im przeczą. Wręcz przeciwnie, są nawet bardziej kreatywne w wymyślaniu racjonalizacji i powodów, dla których trwają uparcie przy swoich poglądach.

Skoro fakty i dane nie wystarczają do przekonania kogoś do zmiany stanowiska, to w jaki sposób możesz to zrobić?

Właśnie tego się dowiesz na treningu Podstawy Hipnozy Konwersacyjnej !

Ps. Zapisz się już TERAZ ponieważ jeszcze obowiązuje cena promocyjna 🙂

 

Pozdrawiam serdecznie 

Lech Dębski

//]]>