Wszelkie relacje z innymi ludźmi podlegają regułom psychologii społecznej.
Pierwsza i najważniejsza z nich, jeżeli chodzi o długotrwałe relacje z innymi, to REGUŁA WZAJEMNOŚCI.
Na czym polega?
Jest prosta i znana od zawsze: jeżeli ktoś dla Ciebie coś zrobi, to winien mu jesteś przysługę. Ta zasada jest tak głęboko wpojona w Twoją podświadomość, że gdy tylko pojawia się ktoś ważny, masz ochotę coś dla niego zrobić i nie do końca uświadamiasz sobie, że dzięki temu oczekujesz wzajemności. A gdy tylko ktoś coś zrobi dla Ciebie, Ty również czujesz potrzebę, aby mu się odwdzięczyć. I nie jest ważne, czy to są słowa czy czyny — to, co tutaj się liczy, to wzajemna równowaga w relacji.
Jak to wykorzystać w praktyce? Bądź tą osobą, która pierwsza dla innych coś robi, pierwszy mów komplementy, zapraszaj, proponuj różne rzeczy. To sprawi, że inni będą czuli potrzebę, aby Ci się odwdzięczyć. Ważne jest, żeby te przysługi wypływały z czystej życzliwości, komplementy były szczere, a propozycje — wypowiadane z entuzjazmem.
Jest jeszcze jeden mały sposób, aby zwiększyć siłę tej reguły.
Większość z nas ma zwyczaj odpowiadać na wszelkie podziękowania „Nie ma za co!”, ale przecież zrobiłeś coś dla kogoś nakładem swojego czasu i starań. Zatem odpowiedzią, która byłaby bardziej użyteczna, jest: „Miło mi, że to doceniasz, i mam nadzieję, że dla mnie zrobiłbyś to samo” – bo wtedy Twój rozmówca na pewno poczuje, że jest Ci winien przysługę i chętniej zrobi coś dla Ciebie.
To bardzo ważne, z punktu widzenia perswazji, żeby umieć skutecznie wykorzystywać reguły psychologii społecznej, ponieważ i tak im ulegamy!
Jeżeli chcesz poznać inne zasady skutecznej komunikacji to zapraszamy już 17 lutego na pierwsze spotkanie online z cyklu na „POZNAJ NLP – JAK MOŻESZ SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ” – jeszcze tylko przez kilka dni można się zapisać na zajęcia i złapać promocyjną cenę!