SMALL TALK | Instytut Neurolingwistyki
PIERWSZE WRAŻENIE
4 April 2018
ODCZARUJ PONIEDZIAŁEK
9 April 2018

SMALL TALK

„ Ale dzisiaj mamy pogodę…. Zapowiadali słońce, a tutaj deszcz”
„Korki okropne na mieście, jechałem tu prawie godzinę”
– takie zdania słyszy się często na początku typowego small talk’u, czyli niezobowiązującej rozmowy w oczekiwaniu na rozpoczęcie spotkania czy przy innych okazjach towarzyskich, która pomaga przełamać pierwsze lody lub wypełnić krępującą ciszę.

Jej oficjalnym celem jest nawiązanie kontaktu i znalezienie płaszczyzny porozumienia, jednak z punktu widzenia perswazji i wywierania wpływu ma też inne cele, między innymi: wprowadzenie rozmówcy w dobry nastrój, który potem znacznie ułatwia biznesowe rozmowy.

Niestety zazwyczaj „small talk” traktowany jest jak zło konieczne, wypełniacz czasu i skupia się na narzekaniu na pogodę lub korki; jeżeli zaś kogoś już znamy to chętnie dzielimy się swoimi problemami i bolączkami.

I tutaj warto się zastanowić nad ważną kwestią: w jaki nastrój wprowadzamy w ten sposób siebie i swojego rozmówcę? Na pewno nie w dobry!

Co zatem robić? O czym rozmawiać?

Odpowiedź jest prosta – o czymś przyjemnym 

Zamiast narzekać – zacznij chwalić, a jeżeli to dla Ciebie jest problem to warto skorzystać z uniwersalnego tematu, który większość ludzi wprowadza w dobry nastrój, czyli o wakacjach!

„ Ale dzisiaj mamy pogodę… Aż chciałaby się wyjechać na wakacje! Pan już po urlopie?”

„ Korki na mieście, bo prawie wszyscy już po urlopie. A Pan też już był?”

I tymi prostymi zdaniami zaczynasz prowadzić swojego rozmówcę w opowieści o wakacjach – czyli w bardzo dobry nastrój. Warto dalej się zapytać co mu się tam najbardziej podobało? Co by polecił? A jeżeli jednak, mimo wszystko zaczyna narzekać, to warto zapytać gdzie by pojechał na wakacje swoich marzeń i co by tam robił?

W ten sposób pomożesz przywołać dobry nastrój, który potem przedkłada się na lepszą jakość rozmów biznesowych.

Oczywiście – z udzielonych odpowiedzi możesz wyciągnąć jeszcze wiele informacji na temat Twojego rozmówcy, które potem mogą się przydać w procesie przekonywania – ale o tym będziemy uczyć na szkoleniach:

 https://nlp.pl/?product=nlp-business-expert

 https://nlp.pl/?product=nlp-practitioner

//]]>